CroppedImage
Fra forhandlingssalen på Årskonferansen 2024. Foto: Karl Anders Ellingsen

Anerkjennelse av LHBT-personers fulle inklusjon i Metodistkirken

Med overveldende flertall vedtok Metodistkirkens årskonferanse i dag en uttalelse om Generalkonferansens vedtak.

Etter en lengre debatt og flere endringsforslag, ble det i dag lagt frem et samlet forslag. Det viste seg at det ikke var mulig å komme til et konsensusvedtak, og en vanlig avstemning ble avholdt. Det viste at av de 114 stemmeberettigede, stemte hele 93 ja, 19 nei og 2 avholdt.

Her er den fulle teksten i vedtaket:

Metodistkirken i Norge anerkjenner at Generalkonferansen i The United Methodist Church i 2024 fjernet alle paragrafer med LHBT+ diskriminerende ordlyd i kirkeordningen og i kirkens sosiale prinsipper. Vi som kirke forplikter oss til å følge opp disse vedtakene.
Samtidig glemmer vi ikke at kirkens offisielle syn på homofili gjennom 52 år har skapt mye lidelse for dem som har blitt holdt utenfor.
For å understreke at vi er en kirke som er åpen for alle, vil Metodistkirkens Årskonferanse 2024 si til alle LHBT+ personer, i og utenfor kirken vår:
Som kirke vil vi bekrefte din ukrenkelige verdi, som skapt og elsket av Gud. Du er velkommen i kirkens fellesskap som den du er. Du kan inngå ekteskap, og du kan søke ordinert tjeneste i kirken.