6216b5e6-58cc-4ee1-9a6c-f0305d1f7e45
Delegatene og biskop Alsted fra vårt biskopsområde i Charlotte, Nord-Carolina.

Metodistkirken forandrer sig

En rapport om beslutningerne ved General Konferencen 2024.

Biskop Christian Alsted rapporterer fra generalkonferansen.

Stemningen var helt anderledes end den har været i årtier. Der var ingen konflikter, ingen hårde ord og ingen demonstrationer. Denne Generalkonference var både villig og i stand til at træffe væsentlige fremadrettede beslutninger og samarbejde om at finde fælles løsninger.

En ny kirke

Metodistkirkens generalkonference, som er kirkens øverste myndighed har overraskende, hurtigt og med stor majoritet vedtaget en plan for regionalisering, som ændrer kirkesamfundet fra at være en amerikansk kirke med afdelinger i forskellige verdensdele, til at blive en global kirke hvor alle dele af kirken fungerer på et ligeværdigt niveau. I et dansk perspektiv ligger de største ændringer i forståelsen af kirken, og i at kirkens generalkonference i fremtiden udelukkende vil være fokuseret på fælles globale anliggender, fælles mission, uddannelse, nødhjælp, økumenik, teologi, social etiske og politiske spørgsmål m.v.  Kirken udenfor USA har allerede længe haft mulighed for at tilpasse kirkeordningen til sin kontekst - fremover vil der være videre rammer og muligheden for tilpasninger vil gælde i hele kirken.
Der er dog et men, idet ændringen indebærer konstitutionelle ændringer, som skal til afstemning i alle årskonferencer, inden de er gældende. Vi må derfor vente til november 2025, før vi ved, om beslutningen er gået igennem.

Den menneskelige seksualitet

Generalkonferencen har også truffet en række beslutninger, som ændrer kirkens hidtidige opfattelse af den menneskelige seksualitet, og hvordan vi kan være kirke med alle mennesker.

Konferencen har besluttet:

• At hver centralkonference har myndighed til at fastsætte policy og grænser med hensyn til ægteskab samt ordination og licens til præster og diakoner, samt at de kan delegere samme myndighed til de enkelte årskonferencer. Vil således kunne være plads til parallelle opfattelser og praksis.
  • At seksuel orientering ikke længere vil være en hindring for at blive præst eller diakon i Metodistkirken.
  • At det vil være op til den enkelte præst beslutte om han/hun vil foretage en vielse af personer af same køn.
  • At vil være op til den enkelte menighed at beslutte, om man ønsker at foretage vielser af personer af samme køn
  • At alle strafforanstaltninger mod præster, som foretager en vielse af personer af samme køn er fjernet.

Mulighed for at forlade Metodistkirken

Det er ikke længere muligt for lokale kirker at forlade Metodistkirken og tage kirkebygningen, anden ejendom og formue med sig.

Nye Globale Sociale Principper

Generalkonferencen har godkendt nye globale sociale principper, som er blevet til efter omfattende globale konsultationer med flere tusinde deltagere, ligesom ledere og teologer fra hele verden har været involveret i arbejdet. De nye globale sociale principper er kortere, tydeligere og udformet på et tydeligt bibelsk grundlag.

Den vanskelige sætning

Siden sætningen i de sociale principper ”Metodistkirken billiger ikke homoseksuel praksis og opfatter denne praksis som uforenenlig med kristen lære” i 1972 blev indføjet i kirkeordningen, har den været omdiskuteret. Sætningen har dannet baggrund for anden lovgivning om vielse og ordination, og den har været en torn i øjet på mange.  Med vedtagelsen af nye global sociale principper, er sætningen ikke længere en del af kirkeordningen.

Klagesager

Den som rejser en klagesag er ikke længere del af sagsbehandlingen og skal ikke længere høres eller acceptere en aftale indgået mellem biskoppen og den anklagede (en såkaldt just resolution).

Undskyldning til alle ofre for seksuelle overgreb

Generalkonferencen vedtog en dybfølt undskyldning til alle, der har oplevet seksuelle overgreb i kirken.

Valg til internationale opgaver

Generalkonferencen har valgt følgende personer til interationale opgaver:

Øyvind Helliesen, Norge er blevet genvalgt til Juridisk Råd for 4 år, og er blev vicepræsident for rådet.
Følgende er valgt som medlemmer af Standing committee on central conference matters: Præst, Jørgen Thaarup, Danmark. Lægmedlem, Inara Aventina, Letland. Bishop Christian Alsted, indtil en anden biskop er valgt.
Helen Byholt Lovelace, Norge, er valgt som medlem af General Commission on the Status and Role of Women
Veli Loponen, Finland F, er valgt som medlem af Commission on General Conference.
Karl Anders Ellingsen, Norge, er valgt som medlem af General Commission of Communication.

Ændringer sker om ét år

Det er væsentligt at bemærke, at ændringer i kirkeordningen først i kraft den 3. maj 2025, hvilket er et år efter general konferencens afslutning.

Økonomiske Udfordringer

På trods af, at omkring 25% af kirkerne i USA har forladt Metodistkirken med deraf følgende økonomiske udfordringer, søgte og fandt generalkonferencen gode og ansvarsfulde løsninger, korrigerede sit budget og orienterede sig mod fremtiden.
Denne generalkonference har skabt grobund for en spændende og frugtbar fremtid for den globale Metodistkirke.

Det er en ny dag

Generalkonferencen har vedtaget regionalisering og har givet centralkonferencerne myndighed til at fastsætte politikker og grænser for ægteskab, ordination og licens til tjeneste og givet dem mulighed for at uddelegere den samme myndighed til årskonferencerne. Jeg håber og beder, at disse beslutninger vil give den globale kirke mulighed for at bevæge sig ud af årtiers konflikter og ind i en tid med fornyet fokus på vores mission, at gøre Jesus Kristus til discipel for at forandre verden.

Christian Alsted