5.-fra-arets-17.mai--feiring
Roar og Randi Fotland utenfor slottet 17. mai i år. Foto: Privat.

Nedtelling for Roar G. Fotland

-Gruer for å tømme bokhyllene på MF!

Roar G. Fotland på vei inn i pensjonisttilværelsen.
-Jeg har hatt et fantastisk rikt liv!

Førstkommende mandag klokka 10:20 skal det skje: En bergenser skal gi et resymé etter en mannsalder som prest, teolog og pedagog. Alt på én akademisk time, det må et under til!

Du finner info og link til forelesningen på Zoom her.

-Hva kan publikum på MF vitenskapelig høyskole vente seg?
-Jeg presenterer det viktigste, tanken bak, det blir et slags teologisk testamente, svarer han.

Hvordan vil du beskrive deg selv?
-Jeg er et engasjert menneske, og ikke for firkantet. Har evnen til å se ting fra ulike steder.

-Hvordan vil din kone Randi, beskrive deg, dere er gift på 49. året?
-En grei kar, og at jeg kommer til å leve lengre enn hon, for jeg ler for mye!
Roar Gerhard er far til tre, svigerfar til like mange, bestefar til sju. Alle bor i nærheten. Han er familiekjær, og understreker at det å ha en familie er en veldig rikdom i livet!

Hva var alternativet til å bli prest?
-På gymnaset tenkte jeg å begynne på jussen, det hadde vært litt spennende! Jeg hadde juss som valgemne, men så ble jeg grepet av Jesusvekkelsen. Jeg hadde langt hår, rødt sjal, svart duffelcoat, og så fel ut!
De yngre søstrene håpet de slapp å treffe ham på byen.
-De var yngre og mer følsomme på det området, forklarer han.
Han tenker også at han kunne blitt vanlig lærer, pedagogen er veldig innbakt i ham.

-Når foredraget er over på mandag, hvor blir du av?
-Litt sensur gjenstår, noe veiledning av nye studenter ut året, pluss et fag til høsten. Holder på til jul i alle fall, det blir mer hobby, jeg står litt friere.
Roar forteller at han offisielt skal pensjoneres som prest under årskonferansen. Han har fartstid fra Notodden, Harstad, Liberia, Centralkirken i Bergen, og som sykehusprest ved Betanien i Bergen. Han har vært ansatt ved Metodistkirkens teologiske seminar fra 1991 til dags dato.
-Jeg kvier meg for å tømme innholdsrike bokhyller (på kontoret på MF), hva skal jeg gjøre med alle bøkene? Det lyser lang vei at han har tenkt, og tenkt, og er rådvill.

-Hva er den siste boka du har lest?
Stephen B. Bevans, Models of Contextual Theology.

-Hva kan overskriften på livet ditt være?
-Jeg har hatt et fantastisk rikt liv! De ulike tjenestene vi har fått ha i kirken har vært en berikelse jeg aldri hadde tenkt jeg kunne få del i, som prest. Det internasjonale engasjementet har gitt en helt annen måte å være på, og tenke på.
Først så han for seg å være vanlig menighetsprest hele livet. Punktum. Men så ble det så mange andre ting enn det. Å være prest, samtidig som han har utdannet prester, har vært en selvfølgelig kombinasjon.

-Si mer om pensjonisttilværelsen!
-Jeg har kjøpt hytte på Filtvedt, sammen med sønnene. Han ser for seg tid der.
-Jeg får bedre tid til familien, og kan sove litt lenger!
Roar og Randi Fotland bor sørøst i Oslo, med fjordutsikt fra balkongen. Roar kan se Nesoddferga på dens kompromissløse vandring mellom Aker Brygge i Oslo, og Nesoddtangen. Men først må han finne ut hvor han skal gjøre av alle bøkene. De er mange!

Tekst: Marta Lillian Moan