anne-marie-nordby-hjemmesiden.

Vår tidligere misjonær Anne-Marie Nordby er død

Vi i Metodistkirkens Misjonsselskap mottok med sorg, beskjeden om at vår tidligere misjonær Anne-Marie Nordby døde fredag 24. mai, 95 år gammel.

Anne-Marie, eller Annemor som hun var best kjent som, ble utdannet som sykepleier ved Betanien i Oslo. Etter et år med praksisperiode ble det jordmorskole i Bergen etterfulgt av ett års misjonskurs på Överås i Göteborg.

Hun ble innviet som misjonær under Årskonferansen i Bergen i 1957.

I august samme år mellomlander hun Lisboa for halvannet års språkstudier før reisen i 1959 går videre til Quessua i Angola. Her hadde tidligere hennes bror, Juel Nordby arbeidet i flere år, men de var nå flyttet til den teologiske skolen i Dondi i Angola.

Anne-Marie arbeidet på sykehuset på Quessua fram til 1964 da hun først kommer hjem for et friår etter 6 års tjeneste. På grunn av frigjøringskrigen ble hun imidlertid erklært uønsket i Angola og fremtidsplanene måtte endres. Nå fulgte nye språkstudier i Brüssel og videreutdannelse i «public health» i USA, før hun dro til Kimpese i D.R.Kongo/Zaire.

Oppgavene nå ble undervisning på sykepleieskolen og mor/barn-klinikker ute i landsbyene. Her møtte hun flyktninger fra Angola, sitt forrige tjenesteland, og hun åpnet sitt hjerte for dem.

Anne-Marie vil bli husket for sin tjenestevillighet, blide fremtoning, sitt pågangsmot og den varme omsorgen for sine medmennesker. Selv ville hun helst fremheve sine mange dyktige medarbeidere både i Afrika og her hjemme.

Vi minnes Anne-Marie i takknemlighet og lyser fred over hennes gode og varme minne.

Begravelsen blir fra Metodistkirken i Fredrikstad
mandag 3. juni kl. 13.00
Det blir et åpent minnesamvær etter seremonien.